– I Håbo ska du kunna leva livet, hela livet! Därför är våra tre viktigaste valfrågor en trygg kunskapsskola, valfrihet med kvalitet i omsorg och boende även för seniorer, och ett blomstrande näringsliv.

Det säger Anette Erling Jivenius, 39 år, som nyligen valdes till ny ordförande för Liberalerna Håbo.

– Grunden i de liberala värderingarna är att möjliggöra för varje människa att nå sin potential och förverkliga sina drömmar.

Anette Erling Jivenius är verksamhetsutvecklare på Skatteverket och kommer ursprungligen från Landskrona. Utvecklingen de senaste åren mot ett alltmer polariserat samhälle, bekymrar henne. Brexit, Sverigedemokraternas främlingsfientlighet och Trumps framgångar i det amerikanska valet fick henne att ta steget in i partipolitiken.

– Nu ser jag fram emot att leda Liberalerna Håbo i valrörelsen till ett starkare mandat för en politik som möjliggör i stället för att begränsa människors frihet.

Anette tar över ordförandeklubban efter Anders Cyrillus, som ska satsa på regionpolitik.

I samband med årsmötet, som hölls tillsammans med Liberalerna Enköping, talade Malin Sjöberg Högrell som är ordförande i partiets regionförbund och toppar listan till regionvalet. En viktig fråga för Liberalerna är att Barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, som äntligen ska öppna i Enköping igen, en dag i veckan ska ha sin mottagning i Håbo.